شیرینی پیچ انگشتـی (تبریزی)

 

شیرینی پیچ انگشتی یا شیرینی گردویی پفکی، از شیرینی های خوشمزه و سنتی تبریز است که برای عید نوروز و مهمانی بسیار مناسب می باشد.

 مواد لازم

زرده تخم مرغ هم دمای محیط

3 عدد

پودر قند

150 گرم

گردوی خرد شده

40 گرم

بکینگ پودر

نصف قاشق چایخوری  

وانیل

یک چهارم قاشق چایخوری

پودر پسته یا خلال پسته برای تزیین

به مقدار لازم

 

روش تهیه:

 - زرده تخم مرغ و وانیل را مخلوط می کنیم و حدود یک دقیقه با همزن می زنیم بعد پودر قند الک شده را در سه مرحله به زرده ها اضافه می‌کنیم.

 - در هر مرحله سه دقیقه با همزن می زنیم. در کل زرده های تخم مرغ 10 دقیقه باید زده شود، تا زرده ها کاملا کرم رنگ و کشدار شوند.
 - همزن را کنار می گذاریم و بکینگ پودر را اضافه می کنیم.

 - گردو های خرد شده را به زرده‌ها اضافه می کنیم و با لیسک مواد را کاملا مخلوط می کنیم.

 - داخل سینی فر کاغذ روغنی گذاشته و از مواد به کمک دو تا قاشق روی کاغذ روغنی می گذاریم. بزرگی و کوچکی شیرینی دلخواه است، ولی بیشتر از یک قاشق غذاخوری نباید برداشت چون بیش از آن مقدار اندازه نامتعارفی برای این شیرینی دارد.

 - مواد را با فاصله به کمک قاشق روی کاغذ روغنی می گذاریم و سعی می کنیم شیرینی‌ها یک شکل و یک اندازه باشند.

 - روی شیرینی‌ها پودر پسته یا خلال پسته می ریزیم.

 - سینی را داخل فر 150 درجه که از قبل گرم شده می گذاریم.

 - زمان پخت این شیرینی خیلی کم است البته بستگی به گرمای فر ممکن است بین 10 تا 15 دقیقه بپزد. اما چون فرها متفاوت هستند باید حتما چک کنیم. همین که زیر شیرینی‌ها طلایی شد، از فر در بیاوریم. چون اگر زمان زیادی توی فر بمانند شیرینی تغییر رنگ می دهد.

 - وقتی شیرینی را از فر در آوردیم اجازه می گذاریم کاملا خنک شود بعد از کاغذ روغنی جدا می کنیم.

سایر نکات:

 - اگر بخواهیم شیرینی صاف باشد و خیلی برآمدگی نداشته باشد، باید گردوها را ریز خرد کنیم و گردوی کمتری بریزیم. مثلا 30 گرم به جای 40 گرم. ولی اگه طعم شیرینی و گردو برایمان مهم بود، تا پنجاه گرم هم می توان گردو رو زیاد کرد.

 - وسط این شیرینی بعد از پخت ممکن است نرم و مرطوب به نظر بیاید، اما مهم نیست اگر کمی در محیط آشپزخانه بماند خشک می شود. پس زمان ماندن شیرینی در فر نباید زیاد باشد چون شیرینی ها تیره می شوند.

 - درجه حرارت در پخت این شیرینی بسیار مهم است باید حتما فر را از قبل روشن کنیم تا به خوبی گرم شود و شیرینی ها به خوبی پف کنند.

 - میزان زدن زرده‌های تخم مرغ و پودر قند را باید حتما رعایت کنیم. چون توی کیفیت شیرینی تاثیر دارد. مهم تر از همه اینکه اگه زرده ها را خوب نزنیم، شیرینی بوی تخم مرغ می دهد و داخل فر پهن می شود و داخل شیرینی پفکی نمی شود.

 - زرده های تخم مرغ و همه مواد اولیه باید به دمای محیط رسیده باشند.

 - کاغذ روغنی نیازی به چرب کردن ندارد فقط برای برداشتن شیرینی برداشتن شیرینی‌ها از کاغذ روغنی، اصلا نباید عجله کرد، باید اجازه بدهیم شیرینی ها داخل سینی کاملا خنک شوند و بعد شیرینی ها را جدا کنیم.

 - هنگام پخت شیرینی پفکی، در فر را نباید باز کرد چون باعث می شود پف شیرینی بخوابد.

 - در فرهای گازی حتما باید سینی مخصوص در طبقه پایین قرار بگیرد تا کار شعله پخش کن را انجام بدهد این کار باعث می شود حرارت به صورت یکسان پخش شود. در فرهای فن دار برقی نیازی به سینی نیست.

 - قند را باید سه بار الک کنیم چون توی کیفیت شیرینی اثر دارد.

 - مدت زمان داخل فر بودن این شیرینی خیلی مهم است. پس وقتی زیر شیرینی طلایی شد، باید از فر خارج شود. اگر شیرینی پیچ انگشتی را زود از فر خارج کنیم روی شیرینی حفره های ریزی به وجود می آید و اگر مدت زمان بیشتری داخل فر بماند رنگش تیره می شود در صورتی که این شیرینی باید سفید رنگ باقی بماند.

 - به هیچ عنوان نباید پودر قند را با شکر جایگزین کرد. حتی اگه پودر قند نداشتیم شکر را آسیاب می کنیم و از الک رد کرده و استفاده می کنیم.

 - در شیرینی پیچ انگشتی، برای خوش طعم شدن شیرینی می‌توان مقداری زعفران دم کرده به مایه شیرینی اضافه کرد تا شیرینی رنگ و طعم متفاوت تری پیدا کند اما باید زعفران خیلی غلیظ باشد که با اضافه کردن مقدار کم به طعم و رنگ دلخواه برسیم. چون اضافه کردن مقدار زیادی مایع باعث وا رفتن شیرینی می شود.

 - این شیرینی ماندگاری مناسبی دارد و داخل ظرف در دار و در جای خنک تا یک سه هفته می ماند.

 - برای گذاشتن شیرینی ها داخل سینی به جای قاشق می توان از اسکوپ کوچک استفاده کرد یا اینکه از قیف برای ریختن مواد استفاده کرد تا شیرینی ها یک اندازه شوند.

 - این مواد حدود 20 عدد شیرینی می دهد ولی بسته به اندازه شیرینی ها تعداد هم متغیر است.

 - از پودر هل و پودر دارچین هم داخل شیرینی استفاده می کنند، اما با دستور اصلی شیرینی مغایر است چون باعث تغییر رنگ شیرینی می شود، بهتر است به جای آنها از وانیل استفاده کنیم.

 - وانیل مایع بهتر از وانیل پودری است زیرا بوی تخم مرغ را می گیرد.

- با سفیده های تخم مرغی که از این شیرینی اضافه می ماند می توان شیرینی نارگیلی درست کرد. پس سفیده‌ها را داخل ظرف در دار در یخچال نگه داری می کنیم.

 




دسته بندی : آشپزی ایرانیشـیرینـی و کیک با فـربیـسـکویـتغذاهای مناسبتینـــوروز
کلمات کلیدی : تبریزی

| | نویسنده : کتایون |